بندر چابهار هم به هندی‌ها فروخته شد!

 خبرگزاری حکومتی ایلنا با انتشار اسنادی، از تخلف سازمان بنادر و دریانوردی در تایید پیمانکار ایرانی منتخب شرکت هندی ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد در بندر چابهار خبر داد.  


این پیمانکار، شرکتی وابسته به بنیاد مستضعفان است که با ورود به مناقصه شرکت هندی به عنوان برنده معرفی شد و شرکت سینا این بُرد در این مناقصه را رسما در بازار بورس و سرمایه اعلام کرد. اما از آنجایی که شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا در فهرست شرکت‌های تحریمی قرار داشت، اپراتور هندی برای پرهیز از بروز چالش با خطوط و شرکت‌های کشتیرانی بین المللی، ناچار شد تا نتیجه مناقصه را به نحوی تنظیم کند تا شرکتی به نام «کیهان شیران زرین» که چند روز قبل از اعلام برنده و با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی تاسیس شده‌ بود، به عنوان پیمانکار منتخب اعلام شود.

البته هنوز هم معلوم‌ نیست که شرکت مذکور چگونه ظرف چنین مدت کوتاهی توانسته گواهینامه‌های صلاحیت فعالیت در چنین نقطه استراتژیکی را از سازمان بنادر و دریانوردی دریافت کند و در این باره ابهامات زیادی وجود دارد.

با آغاز همکاری شرکت کیهان شیران زرین به عنوان پیمانکار ایرانی طرف قرارداد هندی‌ها، آمار عملکردی بندر بهشتی در چرخه مبادلات تجاری بین المللی و ترانزیت کالا و کانتینر تا ۸۰ درصد سقوط کرد و حتی محمولات گندم اهدایی دولت هند به مردم افغانستان که پیشتر از بندر بهشتی منتقل می‌شدند، از طریق خاک پاکستان به افغانستان می‌رسند.

با گذشت ۱۸ ماه از حضور این شرکت در بندر چابهار، طرف هندی (IPGL) در ماه گذشته مناقصه دیگری را در ایران برگزار کرد تا در مورد ادامه فعالیت شرکت کیهان شیران زرین یا جایگزینی آن با سایر شرکت کنندگان در مناقصه  تصمیم گرفته شود که متعاقب آن شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا با انتشار اخباری در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که برنده رقابت با شرکت‌های فن آوران (وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی) و شرکت بتا در یکی از بنادر استان سیستان و بلوچستان شده که البته منظور همان بندر بهشتی بود و این حضور در امتداد فعالیت شرکت کیهان شیران زرین در چابهار محقق شده که می‌تواند تا سه سال آینده تداوم پیدا کند

اطلاعات خبرگزاری ایلنا نشان می‌دهد که شرکت کیهان شیران زرین در پیشنهاد خود به طرف هندی قائل به سهم ۹۹ درصدی شرکت IPGL از درآمد عملیات تخلیه و بارگیری بندر بهشتی شده یعنی  شرکت کیهان شیران زرین فقط با سهم یک درصدی وارد این مناقصه شد و حاضر شده ۹۹ درصد درآمدهای بندر بهشتی را تا سه سال آینده در اختیار اپراتور هندی قرار دهد.

در حالیکه دو شرکت کننده دیگر  در مناقصه از جمله شرکت فن آوران وابسته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بتا به ترتیب سهم ۱۵ و ۴۴ درصدی را پیشنهاد داده بودند و همین موضوع باعث شد تا طرف هندی مجددا شرکت کیهان شیران زرین را برای ادامه کار در بندر بهشتی انتخاب کند.


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

شیوع گسترده اومیکرون در زندان اردبیل و بی‌توجهی مسئولین زندان

خیزش سراسری؛ انتشار فراخوان جوانان برای تجمع مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران در روز شنبه ۹مهر

خبرهای ضد و نقیض درباره کناره‌گیری مدیرعامل فولاد خوزستان چند ساعت بعد از بازداشت وریا غفوری