ورود چهار فروند ایرباسِ «ناپدیدشده» به ایران رسما تایید شد

 یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر این که چهار فروند ایرباس «ناپدیدشده... سر از ایران درآوردند»، یک مقام هوانوردی کشور تایید کرد که «۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۴۰ به کشور» وارد شده است.


حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، روز پنج‌شنبه، هشتم دی‌ماه، از ورود این چهار فروند ایرباس ۳۴۰ به ناوگان خطوط هوایی ایران خبر داده، اما بر اساس گزارش رسانه‌های هوانوردی این هواپیماها پس از چندین دست چرخیدن و از راهی بسیار غیرمعمول وارد ایران شده‌اند.



وب‌سایت آلمانی آئروتلگراف روز چهارشنبه، هفتم دی‌ماه، گزارش داد که این چهار فروند هواپیما پس از سه سال از پایان کارشان در ترکیه به ایران رسیده‌اند.


این وب‌سایت در گزارش خود نوشت:‌ «در سال ۲۰۱۹، چهار هواپیمای ایرباس ۳۴۰ از شرکت ترکیش ایرلاین به یک شرکت کوچک هنگ‌کنگی فروخته شد. این هواپیماها پس از چندین بار تعویض شماره در حالی که در حال پرواز به سمت ازبکستان بودند سر از ایران درآوردند.»


این چهار هواپیما از نوع ایرباس ۳۴۰ سری ۳۰۰ هستند که از فرودگاه آتاتورک استانبول به فرودگاهی در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی منتقل شده بودند.

این هواپیماها حدود ۳.۵ سال در آفریقای جنوبی پارک بودند، تا این که در ۲۳ دسامبر جاری یعنی هفته گذشته به سمت ازبکستان پرواز کردند، اما از صفحه رادار محو شدند و سپس در تهران به زمین نشستند.


به گزارش خبرگزاری مهر، حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، روز پنج‌شنبه اضافه کرده است که «این تعداد هواپیما به‌زودی وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد».


همین مقام در خردادماه سال جاری گفته بود: «در تلاشیم تا چراغ‌خاموش تعدادی هواپیما را با وجود محدودیت‌هایی که هست به ایران وارد کنیم.»


چهار ایرباس ۳۴۰ که وارد ایران شده‌اند سنی بالای ۲۰ سال دارند و احتمال دارد یکی از آنها به عنوان انبار قطعه برای هواپیماهای موجود ۳۴۰ در ایران در نظر گرفته شده باشد.


یک مقام هوانوردی دیگر اواخر ماه گذشته از خرید هواپیما طی ۱۵ ماه اخیر خبر داده و در پاسخ درباره تعداد این هواپیماها گفته بود: «بنا نداریم تعداد را اعلام کنیم، اما تعداد بسیار زیادی انواع هواپیما و بالگرد وارد کشور شده است.»


ایرباس ۳۴۰ هم اکنون در دو خط هوایی ایران، خطوط هوایی آسمان و ماهان، در حال استفاده است.

این هواپیما در حال حاضر ستون اصلی شرکت ماهان است و با توجه به ظرفیت و تعداد مسافر هم اکنون راهبردی‌ترین هواپیما در خطوط هوایی ایران محسوب می‌شود.


شاید این یکی از دلایلی باشد که وب‌سایت آئروتلگراف در گزارش خود این گمانه را مطرح کرده است که هواپیماهای جدید درنهایت در اختیار خط هوایی ماهان قرار گیرد. به نوشته آئروتلگراف، هواپیماها در سفر نهایی خود به ازبکستان شماره پروازی با حروف اختصاری MAN داشته‌اند که «می‌تواند نشانه» هواپیمایی ماهان باشد.


هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ به اتهام «کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.


این شرکت دوباره در سال ۲۰۱۹ به اتهام حمل‌ونقل غیرقانونی تسلیحات کشتار جمعی تحت قوانین سازمان ملل، هدف تحریم آمریکا قرار گرفت.


شرکت ایران‌ایر خط اصلی هوایی ایران هم در چند سال اخیر به دنبال استفاده از این هواپیما بوده، و این هواپیما می‌تواند بهترین گزینه برای ایران‌ایر باشد.


ایرباس ۳۴۰ به دلیل چهار موتوره بودن ایمنی بالایی دارد از طرفی با توجه به قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به اروپا، سوخت‌گیری آنها در ایران برای شرکت‌های هوایی با وجود مصرف بالاتر این هواپیماها، یک حسن محسوب می‌شود.


ایرباس ۳۴۰ به دلیل مصرف بالا برای بسیاری از خطوط هوایی جهان صرفه اقتصادی ندارد، اما این مورد برای ایران‌ایر متفاوت است. ایران‌ایر با این هواپیما می‌توانست به‌ جای خارج از کشور، در ایران سوخت‌گیری کند که به مراتب ارزان‌تر تمام می‌شود.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

شیوع گسترده اومیکرون در زندان اردبیل و بی‌توجهی مسئولین زندان

خیزش سراسری؛ انتشار فراخوان جوانان برای تجمع مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران در روز شنبه ۹مهر

خبرهای ضد و نقیض درباره کناره‌گیری مدیرعامل فولاد خوزستان چند ساعت بعد از بازداشت وریا غفوری