قطارهای ایران روی ریل فساد و فرسودگی

 بیش از صد کشته و زخمی نتیجه آخرین حادثه ریلی در کشور بوده‌ است، حادثه‌ای که صبحگاه روز چهارشنبه هجدهم خرداد در مسیر آهنی یزد به مشهد رخ داد.

میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن ایران در تازه‌ترین به روزرسانی علت این حادثه گفته:«مانعی که بیل مکانیکی روی مسیر حرکت قطار ایجاد کرده و همچنین سرعت غیرمجاز لوکوموتیو به عنوان عوامل اولیه سانحه قطار مشهد - یزد شناخته شده‌اند.»

مدیرعامل راه‌آهن ایران همچنین به خبرگزاری ایرنا گفته: «راننده بیل مکانیکی متعلق به پیمانکار بخش خصوصی درحالی که ساعت کارگاه پایان یافته به طور کاملا غیرطبیعی بخشی از بیل یا بوم مکانیکی را روی خط گذاشته که همین امر باعث بروز حادثه شده‌ است.

منابع آگاه به «صدای آمریکا» گفته‌اند این تجهیزات متعلق به «یکی از شرکت‌های پیمانکاری زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران بوده‌ است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران، سالهاست به پیمانکار اصلی پروژه‌های کلان اقتصادی و صنعتی دولت ایران تبدیل شده‌ است. از پروژ‌ه‌های نفت و گاز تا احداث سد و راه‌سازی در ایران در حیطه فعالیت این قرارگاه است. نهادی که به هیچ ارگان و سازمانی پاسخگو نیست.

حادثه قطار یزد- مشهد نخستین فاجعه ریلی دوران کوتاه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است. در دوره روسای قبلی جمهوری اسلامی هم چنین فجایعی مسبوق به سابقه است.
حوادثی که قاصر یا مقصران آن هرگز معرفی نشده و بعد از مدتی هم فراموش شدند.

شماری از کارشناسان حمل و نقل معتقدند: علاوه بر فساد موجود در واگذاری پروژه‌های عمرانی به شرکت‌های معتمد سپاه بدون طی ضوابط و شرایط فنی و قانونی، فرسودگی خطوط آهن و بی توجهی دولت‌‌ها به بهبود وضعیت راه‌آهن هم، تاثیر بسزایی در ایجاد حوادث و فجایع ریلی سالهای پس از انقلاب داشته‌ است.




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

شیوع گسترده اومیکرون در زندان اردبیل و بی‌توجهی مسئولین زندان

خیزش سراسری؛ انتشار فراخوان جوانان برای تجمع مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران در روز شنبه ۹مهر

خبرهای ضد و نقیض درباره کناره‌گیری مدیرعامل فولاد خوزستان چند ساعت بعد از بازداشت وریا غفوری